WordPress 5.8 întărește tendința, observabilă încă de la versiunea 5.6, de a se trece editarea pe blocuri. De data asta se face un pas în plus, prin modificarea zonei de editare a pieselor / widgeturilor. În locul clasicelor coloane vom avea, începând cu acestă versiune, un editor cu blocuri. Pentru cei care nu au trecut încă la editorul cu blocuri, sau nu vor să treacă din diverse motive, comunitatea WordPress oferă un plugin ce păstrează forma clasică a editării widgeturilor.
Exemplu:
1. sistemul clasic de piese
2. noul editor de piese
Administrează piesele cu blocuri
După luni de muncă grea, forța blocurilor a ajuns în Editorul de piese cu blocuri și în Personalizator. Acum poți adăuga blocuri în zonele pentru piese din site, dar și folosind previzualizarea live din Personalizator. Deschidem noi posibilități de a crea conținut: de la aranjamente simple care nu necesită cod, până la biblioteca de blocuri de bază și terțe, care este în continuă creștere. Găsești mai multe detalii în nota pentru dezvoltatori privind piesele.
Principalele modificări aduse de WordPress 5.8
Înlăturăm suportul pentru Internet Explorer 11
Începând cu această versiune, înlăturăm suportul pentru Internet Explorer 11. Este posibil să ai probleme la administrarea site-ul tău, dar acestea nu vor fi rezolvate în viitor. Dacă în prezent utilizezi IE11, îți recomandăm insistent să folosești un navigator modern.
Adăugăm suport pentru WebP
WebP este un format modern pentru imagini pe web care oferă o comprimare îmbunătățită, cu sau fără pierderi. Imaginile WebP sunt cu aproximativ 30% mai mici decât alternativa lor, JPEG sau PNG, deci site-urile care le folosesc sunt mai rapide și utilizează o lățime de bandă mai mică.
Adăugăm suport suplimentar pentru blocuri
WordPress 5.8 extinde suportul pentru blocuri, anterior implementat în WordPress 5.6 și 5.7, introducând câteva marcaje noi de tip supports pentru blocuri și opțiuni noi pentru a-ți personaliza blocurile înregistrate. Sunt disponibile mai multe informații în nota pentru dezvoltatori privind suportul pentru blocuri.
În primul rând ce înseamnă o pagină (sau articol) privată? Dacă pagina este inaccesibilă vizitatorilor nelogați și accesibilă doar utilizatorilor logați, atunci ea se numește pagină privată.
Genul acesta de pagini pot fi utile dacă doriți să aveți pagini vizibile doar utilizatorilor autentificați în site, sau, dacă este un blog personal, dacă conțin informații personale.
Atenție! Nu este deloc recomandabil să țineți în acest fel informații sensibile: date medicale, conturi bancare, parole de orice fel. WordPressul nu este o aplicație specializată în stocarea de date sensibile.
Setarea unei pagini ca fiind privată
1. editați pagina sau articolul pe care doriță să-l faceți privat
Folosind interfața de administrare un administrator de WordPress poate face următoarele operații:
poate citi tot ce este publica în mod public public
poate scrie pagini și articole (numite și postări)
poate edita pagini și articole (autorul si contributorul doar posturile proprii, fără pagini)
poate șterge pagini și articole (autorul si contributorul doar posturile proprii, fără pagini)
poate uploada fișiere
poate publica
poate gestiona liste de linkuri
poate gestiona categorii
poate modera comentarii
poate vedea pagini private
poate gestiona pluginuri
poate gestiona teme
poate gestiona alți utilizatori
poate gestiona setările site-ului
poate administra întreaga rețea de bloguri
WordPress oferă șase tipuri de utilizatori (cinci principali, unul particular unei situații):
Super Admin – este un administrator cu drepturi de administrare pe întreaga rețea, se folosește la rețelele de bloguri (fostul WordPress MU)
Administrator – utilizator cu drepturi depline de administrare a site-ului
Editor – utilizator ce poate gestiona paginile, posturi, comentarii, linkuri fără pluginuri și setări de site
Author – utilizator ce poate gestiona strict articolele proprii, nu are acces de administrare asupra articolelor scrie de alți autori, poate doar vizualiza celelalte postări
Contributor – utilizator ce poate adăuga postări, edita și șterge doar postările proprii fără a putea uploada fișiere și fără a putea publica
Subscriber – utilizator abonat, poate comenta și vizualiza articole și pagini private
Pentru o și mai mare claritate a drepturilor utilizatorilor am listat în dreptul utilizatorilor drepturile aferente:
În cazul unui blog, cu articole zilnice, sau a unui site mass-media, cu zeci de articole zilnice, modul de afișare a informațiilor în lista de articole poate fi de ajutor.
Informațiile implicite din lista Toate articolele
Implicit în această listă sunt oferite următoarele informații:
Titlu: este titlul articolului, însoțit de un minimeniu ce apare atunci când treci cu mouseul peste el. La clic pe titlu se deschide fereastra de editare și modificare a articolului;
Autor: numele autorului articolului. La clic pe el se vor afișa doar articolele scrise de autorul selectat, inclusiv ciornele sau articolele programate;
Categorii: numele categoriei sau categoriilor în care a fost inclus articolul. La clic pe nume se vor afișa doar articolele incluse în categoria selectată;
Etichete: lista cu etichetele asociate articolului. La clic pe una din etichete se vor afișa doar articolele ce au respectiva etichetă asociată;
Comentarii (reprezentat printr-un icon de tip bulă): afișează numărul de comentarii al articolului. Din partea de sus se poate face și o reordonare a articolelor în funcție de numărul de comentarii. Dacă există comentarii la clic pe numărul indicat se va deschide o fereastră cu lista comentariilor, de unde acestea pot fi administrate (modificate, șterse, marcate ca spam, sau dezaprobate);
Dată: arată fie data publicării, fie data ultimei modificări. Din partea de sus a coloanei se poate face o reordonare a articolelor în funcție de dată: crescător sau descrisecător. Implicit articolele sunt afișate în ordine descrescătoare (cele mai noi sunt primele afișate).
Cum putem modifica această listă?
Trebuie spus că implicit modificările ce se pot aduce listei sunt minimale. Se pot scoate coloane, se poate modifica numărul de articole afișate (implicit 20) și cam atât.
Chiar și așa, atunci când diverse pluginuri adaugă noi coloane, este bine să cunoaștem de unde putem gestiona ce anume se afișează. Acest lucru se poate face din partea de sus a paginii, butonul: Opțiuni ecran.
Inițial opțiunile vor arăta ca mai jos, dar, pe măsură ce se adaugă pluginuri, opțiunile pot diferi:
Dacă se adaugă modulele YOAST (un foarte bun modul de SEO), Jetpack (modul util în optimizări, SEO și altele), interfața se va schimba:
Acest tutorial este unul scurt fiind destinat începătorilor. El răspunde unei cerințe simple, care apare de multe ori atunci când scriem un articol sau pagină. Așadar: cum se poate pune un link pe un cuvânt, mai multe, sau pe un text întreg, care să ducă la o altă pagină din site, sau de pe alt site? În plus vă voi arăta cum se modifică un link și cum se poate seta ca pagina țintă să se deschidă într-o altă fereastră (tab).
Cum se adaugă un link în WordPress
Să presupunem că am scris deja articolul și că pe textul Wikipedia.org vrem să punem un link către site-ul enciclopediei online Wikipedia.
Urmăm pașii:
1. cu mouseul selectăm Wikipedia.org
2. din meniul de sus facem clic pe butonul de link (arată ca o za de lanț):
3. va apărea un mic formular în care putem scrie linkul (url-ul) spre pagina țintă (acolo unde se va ajunge la clic pe link)
4. după ce scriem, sau copiem, linkul dorit facem clic pe butonul Aplică (cel albastru ce simulează un Enter mic)
5. gata, asta a fost tot! Pe partea publică vom avea link pe acel cuvânt:
6. salvăm pagina
Cum se modifică un link în WordPress
Modificarea unui link în WordPress implică următorii pași:
1. se editează articolul dorit
2. se face clic pe linkul ce va fi modificat:
3. se face clic pe butonul de editează (creionul)
4. va apărea meniul de la adăugarea linkului unde se introduce noul link:
5. clic pe butonul Aplică și gata.
6. salvăm pagina
Cum se șterge un link în WordPress
1. se deschide pagina (articolul) dorit
2. se face clic pe link și apoi clic pe butonul de ștergere (o za de lanț ruptă)
3. salvăm pagina
Opțiuni ale linkurilor în WordPress
Un link se poate deschide în aceeași fereastră (funcționalitate folosită dacă linkurile sunt în același site) sau în altă fereastră (funcționalitate folosită atunci când pagina deschisă este de pe un alt site).
Să vedem cum se face acest lucru:
1. se deschide articolul
2. se face clic pe link
3. se selectează butonul de editare (creionul)
4. se face clic pe butonul: Opțiuni legătură (o roată dințată)
5. se va deschide o fereastră ca în imaginea de mai jos:
6. elementele formularului sunt:
URL: este linkul spre pagina țintă Text legătură: textul pe care am pus linkul (textul transformat în link) Deschide legătura într-o filă nouă: dacă este bifată opțiunea atunci, la clic pe link, pagina țintă se va deschide într-un tab nou (filă nouă) sau fereastră nouă Sau leagă-te la conținutul existent: opțiunea permite să faceți legături directe spre alte articole sau pagini din site. Aveți la dispoziție un formular de căutare și o listă cu ultimele articole și pagini adăugate în site.
La final clic pe Actualizează și gata.
7. salvăm pagina
Dacă întâmpinați probleme sau ceva este neclar, vă rugăm să ne scrieți folosind formularul de comentarii. Mulțumim!
În acest articol voi prezenta cum se instalează WordPress direct din interfața cPanel, o aplicație des oferită de către firmele de găzduire.
1. Accesarea aplicației cPanel
După cumpărarea pachetului de hosting veți primi un email în care vă sunt date informațiile necesare conectării la aplicația cPanel. Căutați în email după cuvântul cPanel, accesați linkul și completați formularul cu datele furnizate. O dată conectat în cPanel o să vedeți o mulțime de meniuri și iconuri. Undeva în partea de jos o să vedeți iconul WordPress din secțiunea Softaculous Apps Installer, ca în figura următoare (cu roșu am încercuit iconul W):
2. Setările pentru instalarea WordPress-ului
Faceți click pe WordPress și veți vedea următoarea fereastră:
Click pe butonul Install din parte superioară a ferestrei. O sa obțineți un formular de toată frumusețea, lung, stufos, în limba engleză. Hai să-l parcurgem pas cu pas împreună.
Software Setup
Unde:
Choose the version you want to install: se poate selecta versiunea de WordPress dorită, preferabil să fie ultima, în acest caz 5.4.1
Choose Protocol: permite selectarea protoculului de securitate, poate fi simplu http sau securizat SSL și atunci se selectează https, implicit este http:// și puteți lăsa așa.
Choose Domain: dacă aveți mai multe domenii găzduite pe același cont puteți selecta pe care din ele să fie instalat WordPress-ul, dacă există un singur domeniu nu aveți treabă cu acest câmp.
In Directory: puteți instala blogul direct pe domeniul dorit, caz în care ȘTERGEȚI valoarea inițial și lăsați câmpul GOL. Dacă vreți ca blogul să fie instalat într-un director tastați în acest câmo numele directorului (se va crea automat dacă nu există).
Site Settings
unde:
Site name: numele site-ului (poate fi schimbat ulterior)
Site description: un motto sau o descriere scurtă a site-ului
Enable Multisite (WPMU): această caracteristică va activa opțiunea Multisite pentru blogul dvs. WordPress. Serverul dvs. trebuie să accepte mod_rewrite Apache pentru a utiliza această caracteristică.
Admin Account
unde:
Admin Username: user administrator pe WordPress, cel folosit pentru autentificare și care acces la toate setările site-ului. Din motive de securitate nu lăsați acest user cu numele implicit de Admin, puneți un altul personalizat
Admin Password: parola utilizatorului de mai sus
Admin Email: adresa de email a administratorului pe care veți primi diverse informari. Din motive de securitate nu utilizați un email de pe același domeniu cu site-ul
Choose Language
unde:
Select Language: se poate selecta limba site-ului, implicit este engleza americană, dar se poate selecta româna (indicat)
Select Plugin(s)
unde:
Limit Login Attempts (Loginizer): limitați încercările de conectare (Logizer) Protejați-vă site-ul împotriva atacurilor bruteforce prin limitarea numărului de încercări de conectare pentru instalarea WordPress.Dacă selectați plugin-ul Loginizer va fi instalat și activat cu instalarea.
Classic Editor:Editorul clasic Classic Editor restabilește editorul WordPress anterior și ecranul Editare postare și face posibilă utilizarea pluginurilor care îl extind, adăugați casete meta stil vechi sau depinde altfel de editorul anterior.Dacă selectați pluginul de editor clasic va fi instalat și activat odată cu instalarea.
Advanced Options
Următoare secțiune este un formular prin care se setează baza de date și site-ul. Este foarte important pentru securitatea site-ului. Haideți să vedem:
Database Name: este numele bazei de date ce va fi creată și în care vor fi salvate articolele din blog. Puteți lăsa numele implicit sau da un nume fantezist.
Table Prefix: implicit este wp_ așa cum se vede în figură. Problema este că toți cunoaștem acest lucru și asta înseamnă o scădere a securității. Schimbați acest prefix cu altceva, mai inventiv. De exemplu, dacă site-ul se numește „Amintiri din excursii” puteți pune prefixul adex_. Atenție, prefixul să fie din litere mici, fără cifre sau alte semne și să se termine cu liniuță jos.
Disable Update Notifications Emails:Dacă ați bifat, nu veți primi o notificare prin e-mail pentru actualizările disponibile pentru această instalare.
Auto Upgrade:Selectați preferința de actualizare automată pentru această instalare când o versiune nouă este disponibilă
Auto Upgrade WordPress Plugins:Dacă este bifat, toate pluginurile WordPress instalate pentru această instalare vor fi actualizate automat la cea mai recentă versiune (la fiecare 24 de ore).
Auto Upgrade WordPress Themes:Dacă este bifată, toate temele WordPress pentru această instalare vor fi actualizate automat la cea mai recentă versiune (la fiecare 24 de ore).
Select Theme
Selectarea temei se poate face și ulterior instalării, totuși puteți selecta una direct din instalare.
3. Instalarea WordPress-ului din cPanel
După completarea și verificarea formularului de instalare (să vă copiați undeva parola să nu o uitați) faceți click pe butonul Install de la sfârșitul formularului.
Câteva erori posibile:
The directory you typed already exists! Please type in another directory name. Dacă directorul există deja trebuie fie să-l ștergeți fie să scrieți un alt nume de director. Important este să nu existe!
Installation cannot proceed because the following files already exist in the target folder : Mesajul apare dacă aveți deja o instalare. Scrieți un alt director sau ștergeți instalarea anterioară.
The database was not posted. Apare dacă ați omis să completați un nume de bază de date.
The field Admin Password is required and must be filled out. Dacă nu ași scris nici o parolă. Folosiți cheița pentru a genera o parolă bună!
Și altele, în general, alte erori legate de necompletarea unui câmp sau altul. Din acest motiv am scris să verificați formularul înainte de Install.
Dacă totul merge bine o să obțineți următorul mesaj:
unde în loc de tutorialewp.ro/wp2 va fi domeniul cu sau fără directorul indicat pentru instalare.
GATA! Asta a fost totul. În mesajul de mai sus aveți linkul către site și linkul către administrarea site-ului accesibilă cu datele anterior introduse. Succes!
Comentarii recente